Sunday 22 June 2014

 

DSC_0123

 

Nampak tak apa yang nak aku kisahkan? berdasarkan gambar tu. emm tak yah nampak, aku panjanglebarkan jap lagi.

 

kisahnya ialah batu ballast, ye la batu yang kat atas tu la. ini berbeza dengan batu hardcore atau crusherrun. budak konstruksyen tahu benda ni. kalau tak tahu, balik semula sekolah dengan “Tukang”.

dalam ertinya Tukang tu.

sebenarnya ni batu untuk dipakai di tapak kerja yang kerja sekarang ni. biasa la tnb. korang pernah tengok PMU atau pencawang masuk utama. kat daerah kecil-kecil sebab benda ni kat bandar besar jarang jumpa. kan pencawang tnb tu kat area struktur dengan kabel-kabel tu ada area kat bawah tu kena isi dengan batu.

kisahnya dalam BQ atau bill of quantity nak saiz 40mm. haa pasal 40mm ni ada kisahnya pula. aku kena pergi kuari. cari batu ni. dibawa bersama wakil TNB. pertama kat gemenceh,n9. batu ada tapi yang dikehendaki takde. ada saiz 30mm dan 50mm. almost saiz yang nak la kan.

kedua aku pergi kat kemayan,pahang. satu kuari tu. pergh hampir 3kilo masuk ke kuari dari jalan raya. aku pun tak tahu sebenarnya yang kuari tu punya lokasi macam tu. kena pulak time tu, aku pergi dengan supervisor main-kon dan keretanya sekali.

dipendekkan, habis kereta nya berdebu katu dengan jalan lori bawa batu keluar masuk kat situ. tapi disebabkan dah sampai dia pun macam serba salah jugak. takkan nak balik, hampir 2 jam jugak kalau tak silap aku untuk kesana. dalam kepala aku time, kalau dia dah tahu dengan keadaan macam ni, tak kesanggupan dia nak bawa kereta dia tu.maklumlah kereta dia tu baru ambik(baru). sorry bos, mr.bathumalai.

sample batu kat sana aku ambik dan ngam saiz 40mm tp itu bukan batu ballast tapi batu hardcore. TNB semestinya taknak. kompom.

dan kisah ketiganya, bos aku suruh survey kat segamat. perghh takde makna nya aku nak pergi kesana. jadi dengan bermacam alasan, sehingga lah bos aku mengalah dan merunding ngan pihak tnb pasal batu kat gemenceh tu. saizz 30mm dan 50mm. diringkaskan. maka agreed la pihak tnb.

ada satu lagi kisah dengan kompany batu kat gemenceh ni. tapi aku malas nak story sebab tak baik aib kan kompani. hahaha

 

contohnya macam batu kat dalam gambar tu. gambar ni tempat aku kerja.

P3120006

Categories:

0 comments:

Post a Comment

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!