Saturday 5 July 2014

Kuih Akok( dah tinggal 3 keping dah, baru nak snap)



Tah la memamg menjadi keinginan bila datangnya bulan puasa dengan kuih akok ni. Orang kelantan tak tahu kuih akok better cari gua dan duduk dalam tu.

Akok sejenis kuih made dari telur dan tepung. Perghh. Bermacam macam jenis, akok bunga, akok dopot, akok nipis dan ade lagi. Yang lagi kalau nak beli time dia buat tang tu jugak. Baru boleh yang betul betul fresh dan panas. Perghh meleleh ayaq liur.

Kisahnya bermula ramadhan, first berbuka puasa aku kat KL,setapak kat rumah tunang aku. Invited katakan rasa tak elok pulak nak menolaknya, jadi singgah aku kesana tapi nak aku kisah ni adalah aku marathon kat bazar tu, kat danau kota tu, aku nak cari kuih akok, bersama tunangkan. Lelama aku jalan meronda, ada satu kedai je yang jual akok, itu pun dalam talang atau neka je. Ingatnya aku nak singgah beli, dah tunang aku ni lelaju berjalan, jadi melepaskan sudah hajat yang diidamkan.emm

Kisah kedua pasal kuih akok ni, kat bazar di kem askar gemas, near TF. Jumpa jugak aku dengan kuih akok ni. Satu gerai je. Kecik je gerai dia, sekali dia jual dengan kuih puding. Didapati tak ramai sangat yang singgah, mungkin orang lain tak sangat meminati kuih akok ni. Aku apatah lagi. Singgah dan tanya pasal akok ni. 3 keping rm2. Dan aku tidak terkejut beruk la sebab memang kuih akok ni dah mahal lantaran telor mahal. Jadi dengan keinginan tinggi.beli la rm4 , 6 keping. Cukup sudah untuk melepaskan rindu nak makan akok ni.

Ni dah 2,3 tak makam kuih akok ni.emm kena pergi cari ni.
Categories:

0 comments:

Post a Comment

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!